Autoilija maksaa – aina

 

 

 

Helsingin liikennesuunnittelu perustuu Vihreään unelmaan: ruosteisella Jopolla voi polkea Bongipuiston läpi ”ruohon”juurikauppaan hakemaan yrttiteetä. Puistomaisille kävelykaduilla morjestellaan tuttuja, soitellaan gongoja ja järjestellään vaihtoehtoisia katufestivaaleja. Kaduilla kävellään hippiliikkeen muistoa kunnioittaen paljain jaloin, kuin Paul McCartney Abbey Roadilla muinoin. Autot ovat muisto jostain teollisen historian hämärästä, ja jos jotain liikennettä vielä sallitaankin, moottorien tehot on supistettu sähköhammasharjan ja ompelukoneen tasolle.  Helsingissä vallitsee ikuisen Woodstockin ihana autereisuus.

Yksityisautoilija – henkilö joka haluaa liikkua vapaasti – on tällaisen SDP-Vihreät ideologian pahin vihollinen. Oma valinta autoilun suhteen ei ole sallittua, vaan kaikkien pitää alistua kurjistuviin liikenneoloihin, byrokratiajohtoiseen suunnitteluun ja jatkuvaan kulkemisen ja kuljetusten huonontamiseen. Helsingissä on tarkoituksellisesti heikennetty liikenteen toimivuutta käänteisellä taktiikalla: Vihreät uskovat että kurjistamalla yksityisautoilijoiden oloja nämä lopulta antavat periksi ja siirtyvät kulkemaan joukkoliikenteellä. Näin se ei ole. Joukkoliikenne, mikäli se toimii, on joskus sopiva ratkaisu. Ainoa ratkaisu se ei voi eikä saakaan olla. Myös oman auton käyttö tulee turvata ja yksityisautoilu pitää ottaa huomioon jo liikenteen suunnittelussa, kun tehdään isoja linjauksia kymmenien vuosien päähän. Elintason noustessa myös autojen lukumäärä nousee.

Yksi asia mihin autoilija kelpaa on maksumiehen rooli. Autovero, ajoneuvovero, bensavero, dieselvero (oikeammin byrokraattikielellä ”käyttövoimavero”), jopa esitetty moottoripyörien ajoneuvovero ovat esimerkkejä siitä, missä kohtaa minunkin kukkarollani käydään kun halutaan rahoittaa keskusjohtoista Vihreää unelmaa. Eikä tässä vielä kaikki: tiemaksut ja tietullit ovat kovasti tulossa, vaikka alkuvuodesta keskustapuolueen Bernerin esitykset saatiinkin kumottua. Valtion tulot tieliikenteestä olivat vuonna 2015 noin 8 miljardia euroa.  Ja lisää pitäisi rohmuta. Vuonna 2014 Helsingissä kadunvarsipysäköinnin hinta kolminkertaistettiin ja vapaat paikat muutettiin maksullisiksi!

Helsingissä on homma lipsahtamassa käsistä. Vuonna 2015 kaupunginhallitus päätti että oman auton käyttö on suunnittelijoiden listan vähiten tärkeä kohta. Mutta maksumiehiksi ja -naisiksi me kelpaamme.